Din kundvagn är tom.
Bra att veta > Integritetspolicy
Senast uppdaterad: 1 mars, 2021
INLEDNING
Välkommen till Lottolands integritetspolicy.
Lottoland respekterar din integritet och arbetar för att skydda dina personuppgifter. Denna integritetspolicy informerar dig om hur vi ser efter dina personuppgifter när du besöker vår webbplats/app (oavsett var du besöker den) och berättar om dina rättigheter när det gäller personuppgifter och hur lagen skyddar dig.
- VIKTIG INFORMATION OCH VILKA VI ÄR
SYFTET MED DENNA INTEGRITETSPOLICY
Denna integritetspolicy syftar till att ge dig information om hur Lottoland samlar, lagrar och behandlar dina personuppgifter.
Det är viktigt att du läser denna integritetspolicy tillsammans med andra meddelanden om integritet eller rättvis behandling vi kan komma att ge vid särskilda tillfällen när vi samlar eller behandlar personuppgifter om dig så att du är fullt medveten om hur och varför vi använder dina uppgifter.
REGISTERANSVARIG
Lottoland består av olika juridiska personer inklusive United Lottery Solutions, EU Lotto Limited, Lottoland Services Limited och Lottoland Europe Limited. Denna integritetspolicy utfärdas å Lottolandgruppens vägnar, så när vi nämner "Lottoland", "vi", "oss" eller "vår" i denna integritetspolicy hänvisar vi till det relevanta företaget i Lottoland-gruppen som ansvarar för behandlingen av dina uppgifter. Lottoland Limited är registeransvarig och ansvarar för denna webbplats.
Vi har utsett en dataskyddsansvarig (data protection officer, DPO) som ansvarar för att övervaka frågor kopplade till denna integritetspolicy. Om du har några frågor om denna integritetspolicy, inklusive eventuella förfrågningar om att utöva dina juridiska rättigheter, kontakta vår dataskyddsansvarige med hjälp av uppgifterna nedan.
KONTAKTUPPGIFTER
Våra fullständiga uppgifter är:
Lottoland
Suite A
Ocean Village Promenade
Ocean Village
Gibraltar, GX11 1AA
Vår utsedde dataskyddsansvarige går att nås på:
[email protected]
Du har rätt att när som helst göra ett klagomål till Data Protection Commissioner (DPC), Irlands tillsynsmyndighet för dataskyddsproblem (https://www.dataprotection.ie).
Vi skulle dock uppskatta chansen att hantera dina frågor innan du närmar dig DPC, så vänligen kontakta vår dataskyddsansvarige (DPO) i första hand.
EU-FÖRETRÄDARE
Vi är baserade i Gibraltar och enligt artikel 27 under GDPR är vi skyldiga att tillhandahålla en kontakt i EU som fungerar som vår representant om du vill kontakta oss. Du kan kontakta vår representant för att utöva dina rättigheter enligt GDPR eller för att diskutera alla slags dataskyddsfrågor som rör vårt företag. Vår representant är:
EU GDPR Representative
69 Esker Woods Drive
Lucan
Co.Dublin
Ireland
Tel: +353 1 5549700
Supportwebbplats: https://eugdprrep.com
Email: [email protected]
DIN PLIKT ATT INFORMERA OSS OM ÄNDRINGAR OCH ÄNDRINGAR I INTEGRITETSPOLICYN
Det är viktigt att personuppgifterna vi lagrar om dig är korrekta och aktuella. Vänligen håll oss informerade om dina personuppgifter ändras under ditt förhållande med oss. Om några av dina personuppgifter är felaktiga kan du uppdatera dem i avdelningen "Mitt konto", eller kontakta vår kundtjänst via e-post på [email protected]
Vi kan behöva ändra denna integritetspolicy från tid till annan. Om vi ändrar integritetspolicyn publicerar vi in den nya versionen på webbplatsen/appen. Den nya versionen av integritetspolicyn träder i kraft omedelbart efter offentliggörandet på webbplatsen appen.
TREDJEPARTSLÄNKAR
Den här webbplatsen eller appen kan innehålla länkar till tredjepartswebbplatser, plugin-program och applikationer (till exempel Facebook, Twitter, m.m.). Genom att klicka på dessa länkar eller aktivera dessa anslutningar kan det vara möjligt för tredje parter att samla in eller dela data om dig. Vi kontrollerar inte dessa tredjepartswebbplatser och ansvarar inte för deras integritetsmeddelanden. När du lämnar vår webbplats uppmanar vi dig att läsa integritetspolicyn för varje webbplats du besöker.
DE UPPGIFTER VI SAMLAR OM DIG
Personuppgifter, eller personlig information, betyder all information om en person genom vilken personen kan identifieras. Det innebär inte data där identiteten har tagits bort (anonym data).
Vi kan samla in, använda, lagra och överföra olika typer av personuppgifter om dig som vi har grupperat ihop enligt följande:
- Identitetsuppgifter inkluderar: förnamn, efternamn, användarnamn eller liknande identifierare, titel, födelsedatum och kön.
- Kontaktuppgifter inkluderar: adress, e-postadress och telefonnummer.
- Finansiella uppgifter inkluderar: bankkonto och betalkortsuppgifter.
- Transaktionsuppgifter inkluderar: detaljer om betalningar till och från dig och andra detaljer om insatser, spelade spel och köpta produkter från oss.
- Tekniska uppgifter inkluderar: Internetprotokoll (IP)-adress, din inloggningsinformation, typ av webbläsare och version, tidszoninställning och plats, plugin-typer för webbläsare och versioner och annan teknik på de enheter du använder för att komma åt våra produkter och spel.
- Profiluppgifter inkluderar ditt användarnamn och lösenord, köp eller beställningar som gjorts av dig, dina intressen, preferenser, feedback och enkätsvar.
- Användningsuppgifter inkluderar information om hur du använder vår webbplats/app, insatser som placerats, produkter och spel som har spelats.
- Marknadsförings- och kommunikationsuppgifter inkluderar dina preferenser gällande att ta emot marknadsföringsmaterial från oss och tredje parter och dina kommunikationspreferenser.
Vi samlar också in, använder och delar sammanlagda data som statistisk eller demografisk data. Sammanlagda data kan hämtas från dina personuppgifter, men anses inte vara personuppgifter enligt lag, eftersom dessa uppgifter inte direkt eller indirekt avslöjar din identitet. Till exempel kan vi samla din användningsdata för att beräkna andelen användare som använder en specifik webbplatsfunktion.
Vi samlar inte några speciella kategorier av personuppgifter om dig (det här innehåller uppgifter om din ras eller etnicitet, religiösa eller filosofiska övertygelser, sexliv, sexuell läggning, politiska åsikter, fackligt medlemskap, information om din hälsa och genetiska och biometriska uppgifter). Inte heller samlar vi in information om domar och brott.
OM DU INTE UPPGER DINA PERSONUPPGIFTER
Där vi behöver samla in personuppgifter enligt lag eller enligt villkoren i ett avtal som vi har med dig och du ej tillhandahåller den information som efterfrågas, kan vi kanske inte utföra det avtal vi har eller försöker ingå med dig. I det här fallet kan vi behöva säga upp ditt konto eller avbryta en insats du har gjort hos oss, men vi kommer att meddela dig om det är så då.
- HUR SAMLAS DINA PERSONUPPGIFTER IN
Vi använder olika metoder för att samla in data från och om dig inklusive:
- Direkta interaktioner. Du kan ge oss din identitet, kontakt- och finansiell information genom att fylla i formulär eller genom att prata med oss via post, telefon, e-post eller på annat sätt. Detta inkluderar personuppgifter du anger när du:
- Satsar hos oss eller spelar ett spel;
- skapar ett konto hos oss;
- ber om att marknadsföringsmaterial ska skickas till dig;
- deltar i en tävling, kampanj eller enkät; eller
- ger oss feedback.
- Automatiserad teknik eller interaktioner. När du interagerar med vår webbplats/app kan vi automatiskt samla in tekniska data om din utrustning, hur du använder webbplatsen och mönster. Vi samlar in dessa personuppgifter genom att använda cookies och annan liknande teknik (som Google Analytics). Vi kan också få teknisk information om dig om du besöker andra webbplatser som använder våra cookies.
- Tredje part eller offentligt tillgängliga källor. Vi kan också få personuppgifter om dig från olika tredje parter och allmänt tillgängliga källor och använda denna information för saker som ytterligare identifieringskontroller för att minimera bedrägerier eller penningtvättrisker för verksamheten.
- HUR VI ANVÄNDER DINA PERSONUPPGIFTER
- Där vi måste utföra avtalet vi är på väg att ingå eller har ingått med dig.
- Där det är nödvändigt för våra legitima intressen (eller tredje parts legitima intressen) och dina intressen och grundläggande rättigheter inte åsidosätts av dessa intressen.
- Där vi måste följa en juridisk eller lagstadgad skyldighet.
I allmänhet åberopar vi inte samtycke som en rättslig grund för att behandla dina personuppgifter annat än i samband med att skickandet av direktmeddelanden från tredje part till dig via e-post eller sms. Du har rätt att återkalla samtycke till marknadsföring när som helst genom att kontakta oss.
ÄNDAMÅL FÖR VILKA VI KOMMER ATT ANVÄNDA DINA PERSONUPPGIFTER
Vi har nedan, i tabellformat, redogjort för alla sätt vi planerar att använda dina personuppgifter, och vilka av de rättsliga grunderna vi bygger på att när vi gör det. Vi har också identifierat vad våra legitima intressen är där det är lämpligt.
Observera att vi kan behandla dina personuppgifter för mer än en laglig grund beroende på det specifika syftet med vilket vi använder dina uppgifter.
Syfte/aktivitet
Typ av uppgift
Laglig grund för behandling inklusive bas för legitimt intresse
För att registrera dig som ny kund,
för att verifiera din ålder och för att försäkra oss om att du inte spelar från ett begränsat land.
(a) Identitet
(b) Kontakt
Utförande av ett avtal med dig
För att behandla dina spel och låta dig spela spel inklusive:
(a) Hantera betalningar från dig och betala ut vinster
(b) Samla in pengar du är skyldig oss inklusive eventuella avgifter
(a) Identitet
(b) Kontakt
(c) Finansiella
(d) Transaktion
(e) Marknadsföring och kommunikation
(a) Utförande av ett avtal med dig
(b) Nödvändigt för våra legitima intressen (att återkräva skulder)
För att hantera vårt förhållande med dig som kommer att inkludera:
(a) Meddela dig om ändringar i våra användarvillkor eller vår integritetspolicy
(b) Be dig att lämna en recension eller att genomföra en enkät.
(c) Så att du kan interagera med vårt kundserviceteam via e-post, telefon och livechatt.
(a) Identitet
(b) Kontakt
(c) Profil
(d) Marknadsföring och kommunikation
(a) Utförande av ett avtal med dig
(b) Nödvändiga för att följa en rättslig skyldighet
(c) Nödvändiga för våra legitima intressen (för att hålla våra register uppdaterade och för att studera hur kunderna använder våra produkter/tjänster)
För att du ska kunna delta i en dragning, tävling eller slutföra en enkät
(a) Identitet
(b) Kontakt
(c) Profil
(d) Användning
(e) Marknadsföring och kommunikation
(a) Utförande av ett avtal med dig
(b) Nödvändiga för våra legitima intressen (att studera hur kunderna använder våra produkter/tjänster, utveckla dem och växa vår verksamhet)
För att administrera och skydda vår verksamhet och säkerheten på vår webbplats/app (inklusive felsökning, dataanalys, testning, systemunderhåll, support, rapportering och hosting av data)
(a) Identitet
(b) Kontakt
(c) Tekniska
(a) Nödvändigt för våra legitima intressen (för att driva vår verksamhet, tillhandahållande av administration och IT-tjänster, nätverkssäkerhet, för att förhindra bedrägeri och i samband med omorganisering av företaget eller omstrukturering av koncernen)
(b) Nödvändigt för att följa en juridisk skyldighet
För att leverera relevant webbplats-/appinnehåll och annonser till dig och mäta eller förstå effektiviteten av den annonsering vi visar för dig
(a) Identitet
(b) Kontakt
(c) Profil
(d) Användning
(e) Marknadsföring och kommunikation
(f) Tekniska
Nödvändiga för våra legitima intressen (att studera hur kunderna använder våra produkter/tjänster, utveckla dem, växa vår verksamhet och anpassa vår marknadsstrategi)
För att använda dataanalys för att förbättra vår webbplats/app, produkter/tjänster, marknadsföring, kundrelationer och upplevelsen
(a) Tekniska
(b) Användning
Nödvändiga för våra legitima intressen (för att definiera typer av kunder för våra produkter och tjänster, för att hålla vår webbplats/app uppdaterad och relevant, för att utveckla vår verksamhet och anpassa vår marknadsstrategi)
För att komma med förslag och rekommendationer till dig om våra produkter och erbjudanden eller kampanjer som kan vara av intresse för dig och att utföra direktmarknadsföring.
(a) Identitet
(b) Kontakt
(c) Tekniska
(d) Användning
(e) Profil
(f) Marknadsföring och kommunikation
Nödvändigt för våra legitima intressen (för att utveckla våra produkter/tjänster och växa vår verksamhet)
MARKNADSFÖRING
Vi strävar efter att ge dig val och en personligt anpassad spelupplevelse, så att du kan få erbjudanden eller spelprodukter som är relevanta för dig, i enlighet med dina marknadsföringspreferenser.
Du kan välja bort och avsluta prenumerationen och sluta ta emot anpassade erbjudanden via e-post och SMS genom att klicka på länken för att avsluta prenumerationen som finns i varje e-postmeddelande eller SMS som du mottar från oss, eller genom att ändra dina marknadsföringspreferenser i avdelningen Mitt konto i ditt konto.
KAMPANJERBJUDANDEN FRÅN OSS
Vi kan använda dina identitets-, kontakt-, tekniska, användnings- och profiluppgifter för att bilda en syn på vad vi tror du kanske vill ha eller behöver, eller vad som kan vara av intresse för dig (vi kallar detta för marknadsföring).
Du kommer att få marknadsföringskommunikation från oss om du har öppnat ett konto hos oss eller köpt en kupong eller spelat ett spel eller om du gav oss dina uppgifter när du deltog i in en tävling eller registrerade dig för en kampanj och när du inte har avslutat prenumerationen på mottagande av sådan marknadsföringskommunikation.
TREDJEPARTSMARKNADSFÖRING
Vi kommer att kräva ditt uttryckliga samtycke innan vi delar dina personuppgifter med något företag utanför Lottoland-koncernen för marknadsföringsändamål.
AVSTÅ:
Du kan be oss eller tredje part att sluta skicka dig marknadsföringsmeddelanden när som helst genom att följa länkarna för att avsluta prenumerationen i alla marknadsföringsmeddelanden som skickas till dig.
COOKIES
För att aktivera vissa funktioner under ditt besök på vår webbplats eller app använder vi cookies på olika sidor. Cookies är små textfiler som lagras på din enhet. Vi använder vissa cookies som raderas efter din webbläsarsession tar slut (sessionscookies). Andra cookies kvarstår på din enhet och låter våra affärspartners och oss läsa information som vi har skrivit in i filen. Den andra typen av cookies läses av oss vid ditt nästa besök på vår hemsida/app (beständiga cookies).
Du kan ställa in din webbläsare till att vägra alla eller vissa webbläsarcookies eller att varna dig när webbplatser ställer in eller öppnar cookies. Om du inaktiverar eller vägrar cookies bör du observera att vissa delar av den här webbplatsen eller appen kan bli otillgängliga eller inte fungera korrekt.
- DELNING AV DINA PERSONUPPGIFTER
Vi kan behöva dela dina personuppgifter med parterna nedan för de ändamål som anges i tabellen i punkt 4 ovan.
- Övriga företag i Lottoland Group som agerar som gemensamma registeransvariga eller och som tillhandahåller kundservice, IT och systemadministrationstjänster.
- Bedrägeribekämpningsorgan som används för att tillhandahålla kundens due diligence, inklusive penningtvätt, bedrägeri, sanktionskontroller.
- Externa tredje parter för att tillhandahålla marknadsföring och marknadsföringstjänster å vår vägnar.
- Tredje parter till vilka vi kan välja att sälja, överföra eller slå samman delar av vår verksamhet eller våra tillgångar. Alternativt kan vi försöka förvärva andra företag eller slå samman med dem. Om en förändring sker med vår verksamhet kan de nya ägarna använda dina personuppgifter på samma sätt som anges i denna integritetspolicy.
- Tjänsteleverantörer som tillhandahåller IT- och systemadministrationstjänster.
- Professionella rådgivare, inklusive advokater, bankirer, revisorer och försäkringsgivare som tillhandahåller konsulttjänster, banktjänster, juridiska tjänster, försäkring och bokföring till Lottoland.
- Regulatorer och andra myndigheter som kräver viss rapportering av bearbetningsaktiviteter.
Vi kräver att alla tredje parter respekterar säkerheten för dina personuppgifter och behandlar dem i enlighet med lagen. Vi tillåter inte att våra tjänsteleverantörer från tredje part använder dina personuppgifter för egna ändamål och tillåter endast att de behandlar dina personuppgifter för specifika ändamål och i enlighet med våra instruktioner.
- INTERNATIONELL ÖVERFÖRING
Vi delar dina personuppgifter inom Lottoland-gruppen av företag och tredjepartsleverantörer. Detta kan innebära att dina uppgifter överförs utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
När vi överför dina personuppgifter från EES, ser vi till att det ges en liknande grad av skydd genom att se till att minst en av följande skyddsåtgärder genomförs:
Vi överför endast dina personuppgifter till länder som har ansetts ge en adekvat skyddsnivå för personuppgifter av Europeiska kommissionen. För ytterligare information, se Europeiska kommissionen: Tillräckligheten i skyddet av personuppgifter i länder utanför EU (https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/adequacy-decisions_bg).
När vi använder vissa tjänsteleverantörer kan vi använda specifika avtal som godkänts av Europeiska kommissionen som ger personuppgifter samma skydd som de har i Europa. För ytterligare information, se Europeiska kommissionen: Modellkontrakt för överföring av personuppgifter till tredjeländer (https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_en).
Vänligen kontakta oss om du vill ha mer information om den specifika mekanism som används av oss när dina dina personuppgifter överförs från EES.
- DATASÄKERHET
Vi har infört lämpliga säkerhetsåtgärder för att förhindra att dina personuppgifter förloras, används eller öppnas på obehörigt sätt, ändras eller avslöjas. Dessutom begränsar vi tillgången till dina personuppgifter till de anställda, agenter, entreprenörer och andra tredje parter som behöver ha tillgång. De behandlar endast dina personuppgifter enligt våra instruktioner och de omfattas av en sekretessplikt.
Vi har infört förfaranden för att hantera eventuella misstänkta personuppgiftsbrott och meddelar dig och eventuell tillämplig tillsynsmyndighet om ett brott där vi är juridiskt skyldiga att göra det.
- LAGRING AV UPPGIFTER
HUR LÄNGE KOMMER NI ATT ANVÄNDA MINA PERSONUPPGIFTER?
Vi behåller endast dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för att uppfylla de syften vi samlade in dem för, inklusive för att uppfylla alla juridiska krav, bokföringskrav eller rapporteringskrav.
För att avgöra lämplig lagringstid för personuppgifter tar vi hänsyn till personuppgifternas mängd, art och känslighet, den potentiella risken för skada från obehörig användning eller avslöjande av dina personuppgifter, syftet för vilket vi behandlar dina personuppgifter och huruvida vi kan uppnå dessa syften på annat sätt samt gällande lagkrav.
Enligt lag måste vi lagra grundläggande information om våra kunder (inklusive kontakt-, identitets-, finans- och transaktionsdata) i fem år efter att de upphörde vara kunder för penningtvättssyften.
- DINA JURIDISKA RÄTTIGHETER
När som helst när vi innehar eller behandlar dina personuppgifter har du följande rättigheter:
- Begära tillgång till dina personuppgifter (kallas vanligtvis “den registrerades krav på tillgång till uppgifter”). Detta låter dig få en kopia av alla personuppgifter vi har om dig och kontrollera att vi bearbetar den lagligt.
- Begära rättning av de personuppgifter vi lagrar om dig. Detta gör att du kan få eventuella ofullständiga eller felaktiga uppgifter vi håller om dig korrigerade, men vi kan behöva verifiera riktigheten hos de nya uppgifterna du ger oss.
- Begära radering av dina personuppgifter. Detta låter dig be oss att radera eller ta bort personuppgifter där det inte finns någon bra anledning till att vi fortsätter att behandla dem. Du har också rätt att be oss att radera eller radera dina personuppgifter där du har utnyttjat din rätt att göra invändningar mot behandlingen (se nedan), där vi kan ha behandlat din information olovligen eller där vi är skyldiga att radera dina personuppgifter för att uppfylla lokala lagar. Observera dock att vi kanske inte alltid kan godkänna din begäran om radering av specifika juridiska skäl som kommer att meddelas dig, vid behov, vid din begäran.
- Invändning mot behandling av dina personuppgifter där vi förlitar oss på ett legitimt intresse (eller en tredje parts legitima intresse) och det finns något i din speciella situation som gör att du vill göra invändningar mot behandling på den här grunden, då du anser att det påverkar dina grundläggande rättigheter och friheter. Du har även rätt att invända där vi behandlar dina personuppgifter för direkt marknadsföring. I vissa fall kan vi visa att vi har tvingande berättigade skäl att behandla din information som strider mot dina rättigheter och friheter. Om du fortfarande vill utöva din rätt att göra invändningar kan vi behöva säga upp ditt konto eller avbryta ett spel som du har gjort hos oss, men vi kommer att meddela dig om det är fallet då.
- Begära begränsning av behandling av dina personuppgifter. Detta låter dig be oss att avbryta behandlingen av dina personuppgifter i följande scenarier: (a) om du vill att vi ska fastställa uppgifternas riktighet, (b) där vår användning av uppgifterna är olaglig men du vill inte att vi ska radera dem, (c) där du vill att vi lagrar uppgifter trots att vi inte längre behöver dem för att etablera, utöva eller försvara juridiska påståenden eller (d) du har invänt mot vår användning av dina uppgifter, men vi måste verifiera om vi har övertygande lagliga skäl att använda dem.
- Begära överföring av dina personuppgifter till en tredje part. Vi kommer att ge dig, eller en tredje part du har valt, dina personuppgifter i ett strukturerat, vanligt, maskinläsbart format. Observera att denna rättighet endast gäller automatisk information som du ursprungligen gav samtycke för att vi ska använda eller där vi använde informationen för att utföra ett avtal med dig.
- Ta tillbaka ditt samtycke när som helst där vi förlitar oss på samtycke för att behandla dina personuppgifter. Detta påverkar dock inte lagenligheten av någon behandling som utförts innan du tar tillbaka ditt samtycke. Om du tar tillbaka ditt samtycke kan vi eventuellt inte tillhandahålla vissa produkter eller tjänster till dig. Vi kommer att berätta för dig om detta är fallet då du återkallar ditt samtycke.
Om du vill utöva någon av de rättigheter som anges ovan, kontakta den dataskyddsansvarige.
INGA AVGIFTER TAS VANLIGTVIS UT
Du behöver inte betala en avgift för att få tillgång till dina personuppgifter (eller för att utöva någon av de andra rättigheterna). Vi kan dock ta ut en rimlig avgift om din begäran är klart ogrundad, repetitiv eller överdriven. Alternativt kan vi vägra att följa din begäran under dessa omständigheter.
VAD VI KAN BEHÖVA FRÅN DIG
Vi kan behöva begära specifika uppgifter från dig för att hjälpa oss att bekräfta din identitet och se till att du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter (eller att utöva någon av dina andra rättigheter). Detta är en säkerhetsåtgärd som säkerställer att personuppgifter inte avslöjas för någon person som inte har rätt att ta emot den. Vi kan också kontakta dig för att fråga dig om ytterligare information i samband med din begäran för att påskynda vårt svar.
TIDSFRIST FÖR ATT SVARA
Vi försöker att svara på alla legitima förfrågningar inom en månad. Ibland kan det ta oss längre än detta om din förfrågan är särskilt komplex eller du har gjort ett antal förfrågningar. I sådana fall kommer vi att meddela dig och hålla dig uppdaterad.